De schakelklas op Het Hofpark: kleine stappen, grote groei

Soms loopt het in de klas gewoon even niet. Te veel prikkels, te weinig overzicht, of sociaal-emotionele uitdagingen maken dat sommige leerlingen vastlopen. In enkele gevallen zitten ze thuis en volgen ze helemaal geen onderwijs meer. Voor hen is er op Het Hofpark de schakelklas: een veilige, overzichtelijke plek waar rust, structuur en persoonlijke doelen centraal staan. 

Een plek op maat 
Wat begon als een tijdelijke oplossing na corona, groeide uit tot een vast onderdeel van de school. In kleine groepjes – meestal van zo’n vier leerlingen – werken kinderen aan wat zij nodig hebben. De één oefent met werkhouding, de ander met zelfstandig werken of het volgen van instructies. Alles is maatwerk. Leerlingen komen op verschillende momenten en met verschillende doelen. Froukje en Renske, medewerkers in deze schakelklas, werken samen met de leerlingen aan die vooruitgang, op hun eigen tempo. 

Kleine stappen, grote successen 
De resultaten zijn bijzonder. Kinderen die eerder thuiszaten, draaien weer mee in een klas. Sommigen hebben de schakelklas zelfs helemaal niet meer nodig. Een leerling die eerst geen seconde zelfstandig kon werken, werkt nu vijf minuten alleen – en bouwt dat steeds verder op. Anderen leren tegen hun verlies kunnen, of op tijd aangeven dat ze even rust nodig hebben. En dat wordt beloond, bijvoorbeeld met een voetbalmoment of knutseltijd. 

Leren in rust en vertrouwen 
Wat deze klas sterk maakt? Structuur, visuele ondersteuning, duidelijke doelen – en vertrouwen. Leerlingen weten precies waar ze aan toe zijn. Zo gebruiken ze een ‘emotiemeter’ om hun spanning aan te geven. Gaat het even niet? Dan is er de padplek: een rustige plek waar ze letterlijk op adem kunnen komen. 

Samen kom je verder 
De schakelklas werkt niet op zichzelf. Froukje en Renske werken veel samen met de leerkrachten en ondersteuners, ouders en soms externe hulpverleners. Samen stemmen ze dingen af als: wat werkt wel, wat niet, wat heeft dit kind nodig? En dat brengt mooie resultaten met zich mee. Soms komen leerlingen nadat ze doorgestroomd zijn zelfs nog even terug. Om te delen hoe goed het gaat. Het zijn ook de kleine dingen die het voor Froukje en Renske zo mooi maken. Een kind die eerst thuis zat, bij hen in de schakelklas kwam en nu vervolgens gewoon in de klas volledig mee kan draaien. Dat is waar ze het voor doen. 

Bevlogen en flexibel 
Werken in de schakelklas vraagt veel. Flexibiliteit, creativiteit, inlevingsvermogen. Froukje en Renske schakelen constant tussen niveaus, vakken en kinderen. “Maar,” zeggen ze lachend, “dat maakt het juist leuk. En als je dan zo’n kind op ziet bloeien – dan weet je waarvoor je het doet.”