Leren door maken – een creatieve duik in het CODA ExperienceLab
Drie dagen vol gezaag, genaai, geknutsel en vooral; verwondering. Dat is wat onze leerlingen van groep 5 t/m 8 meemaakten in het CODA ExperienceLab in Apeldoorn. Het thema? Duurzaam design en De groene fabriek, maar vooral: zelf doen, zelf ontdekken.
Van oude broek naar nieuwe tas
Leerlingen maakten een tas van oude spijkerbroeken. En ja, daar kwam een échte naaimachine aan te pas! Vooraf klonk dat voor sommigen spannend, voor anderen saai (“Dat ga ik echt niet doen!”), maar de kindvriendelijke machines bleken een succes. De leerlingen knipten zelf de stof, kozen hun eigen band voor de tas uit, sloegen drukknopen in en draaiden uiteindelijk hun tas binnenstebuiten voor het grote *wauw*-moment. Zelfgemaakt – en dat voelde goed. Sterker nog: sommige leerlingen ging het ook zo goed af, die maakten zelfs een extra tas voor de juf.

Leren door doen (en door durven)
Wat opviel? Hoeveel de leerlingen zichzelf verrasten. Zelfs zij die het vooraf helemaal niks vonden, gingen vol enthousiasme aan de slag. En dat is precies de kracht van het ExperienceLab: je leert door te proberen, door te maken – en je merkt ineens dat je meer kunt dan iedereen van te voren misschien dacht.

Hout, verf en groenteafval?
Naast tassen maken, werd er nog veel meer gedaan. Van houten plankjes werd een stevig bankje getimmerd. Plastic werd omgesmolten tot iets nieuws. En wist je dat je stof kunt verven met uienschillen? Door natuurlijke materialen te gebruiken (en geen chemische verf), leerden kinderen hoe je ook op een milieuvriendelijke manier kleur kunt aanbrengen.
Zelfs papier kreeg een tweede leven: oude flyers van CODA werden tot handgeschept papier verwerkt. De middenbouw hield het wat kleiner, maar zeker niet minder creatief: zij maakten sieraden van oud speelgoed en kringloopmateriaal. Oorbellen, sleutelhangers, haarknipjes – stuk voor stuk unieke ontwerpen.
Recyclen is logisch
Wat al deze activiteiten met elkaar gemeen hebben? Ze laten leerlingen op een leuke, praktische manier nadenken over duurzaamheid. Niet door erover te lezen, maar door het zelf te doen. Waarom zou je iets weggooien, als je er ook iets nieuws van kunt maken? Die gedachte, dát is waar het om draait.
De mooiste opbrengst
Wat ons het meest bijbleef? De trots. De blikken van leerlingen als ze klaar waren met hun project: “Wauw, dit heb ik helemaal zelf gemaakt.” Die succeservaring en het gevoel van - ik kan dit - is misschien wel de belangrijkste les van allemaal.