Van overprikkeld naar opbloeien: Lucas vindt rust en vertrouwen op Het Hofpark
Lucas (11) verhuisde halverwege groep 6 met zijn ouders van de drukke Randstad naar het rustige Vaassen. Een grote stap, niet alleen vanwege het nieuwe huis en de andere omgeving, maar ook vanwege de zoektocht naar een passende school. Zijn moeder Rianne herinnert het zich nog goed: “Via het samenwerkingsverband en een onderwijsadviseur kwamen we in contact met Het Hofpark. Na een uitgebreid gesprek wisten we: dit is de plek voor Lucas.”
Wat haar meteen opviel tijdens de kennismaking, was de persoonlijke benadering. “Ze hadden zijn hele dossier, maar vroegen eerst: hoe zien jullie Lucas? Wat heeft hij nodig? Het was zó’n fijn gesprek. Alles wat ik op zijn oude school miste, doen ze hier goed - en meer.”
Zachte landing
Lucas startte na de kerstvakantie op Het Hofpark. De leerkrachten stelden voor om op dinsdag te beginnen, zodat hij de drukke eerste schooldag kon vermijden. “Ze hielden echt rekening met hem”, vertelt Rianne. “Hij kon rustig landen. De eerste paar weken ging hij drie tot vier dagen per week naar school, maar hij kon al snel een volle week aan.”
Op zijn vorige school moest Lucas meedraaien in een vast ritme, wat hem vaak overprikkelde. “Bij Het Hofpark is het programma veel meer afgestemd op de individuele leerling”, zegt vader Pieter. “Nu blijkt dat Lucas met de juiste randvoorwaarden prima zelfstandig kan leren.” Rianne vult aan: “Eerder worstelde hij met onzekerheid en faalangst, maar nu mag hij dingen doen die hij eerder nooit mocht. Dat geeft hem zoveel zelfvertrouwen.”
Lucas is enthousiast over school: “Ik vind bijna alles leuk. Vooral dat er een plek in de klas is waar je naartoe kunt gaan als je boos of verdrietig bent. Daar kan ik rustig worden. En ik vind Engels leuk, maar dat krijgen we niet zo vaak. Ik heb ook al nieuwe vrienden gemaakt.”
Ineens op het podium
Volgens zijn leerkrachten brengt Lucas rust in de klas. Een groot verschil met de periode voor kerst, toen hij nog veel spanning ervoer. “Na zes weken op Het Hofpark stond hij ineens op het podium voor een optreden”, vertelt Rianne. “Hij vond dat vroeger vreselijk. Ik zat echt te janken. Hij wordt eindelijk echt gezien!”
De extra ondersteuning van Het Hofpark bij internaliserende problematiek als autisme gaat niet zozeer om het corrigeren van gedrag, ziet Rianne. “Ze begrijpen wat hij nodig heeft en ondersteunen hem. Als hij moet ontprikkelen, mag hij zingen of geluid maken. Hij kan dan even naar de gang, of ze bieden hem een alternatief. Op zijn vorige school moest hij vooral stil zijn.”
Samenwerking met school
De communicatie met school verloopt soepel. “Onderwijs werkt alleen als school en ouders samenwerken”, zegt Rianne. “Als er iets is, kan ik de leerkracht appen en dan word ik dezelfde middag nog gebeld. Omgekeerd weet ik al dat er iets vervelends is gebeurd voordat Lucas thuis is. En als Lucas overstuur is in de ochtend, mag hij later komen en wordt goed opgevangen in de klas.” Pieter vult aan: “Laatst had hij een schoolreisje. We kregen een PowerPoint toegestuurd met alle informatie. Zo konden we thuis alles doornemen. Als Lucas weet wat er gaat gebeuren, heeft hij rust.”
Opbloeien en verder groeien
Lucas zit nu bijna zes maanden op Het Hofpark. Zijn ouders zien een wereld van verschil. “Hij is veel vrijer en bloeit echt op”, zegt Pieter. “Eerst liep hij vast bij rekenen, nu is hij soms als eerste klaar. En hij maakt zich minder druk om toetsen. Daar kon hij echt wakker van liggen. Laatst kwamen we er pas na een week achter dat hij een toetsweek had!”
Rianne glimlacht: “Natuurlijk wil hij soms nog steeds niet naar school, dat hoort bij een kind van elf. Maar hij raakt niet meer in paniek en kan beter aangeven wat hij nodig heeft.” Volgend jaar gaat Lucas waarschijnlijk naar de combinatiegroep 7/8. Zijn ouders hebben er alle vertrouwen in. “Bij Het Hofpark krijgt hij de tijd en ruimte om sociaal-emotioneel verder te groeien”, zegt Rianne. “Precies wat hij nodig heeft.”
Vanwege privacy zijn de namen gefingeerd.