Van worsteling naar groei: Fynn vindt zijn plek op Het Hofpark

Fynn (12) uit Apeldoorn begon zijn schoolcarrière op een reguliere jenaplanschool. In de kleuterklas leek alles goed te gaan, maar toen ontstonden er toch problemen. Fynn had moeite met overzicht houden en reageerde vaak primair en explosief, vooral omdat hij zich verbaal niet goed kon uiten. In groep 1 overleed zijn opa, met wie hij een hechte band had. Zijn moeder Claudia dacht dat zijn gedrag mogelijk daarmee te maken had, maar het bleek anders te liggen.

De school schakelde hulp in van Entrea Lindenhout. Zij observeerden Fynn in de klas en lieten hem enkele keren naar dagopvang komen voor monitoring. Uiteindelijk was het advies dat speciaal onderwijs beter bij hem zou passen. Claudia vond dat moeilijk. “Het ging tegen mijn gevoel in”, vertelt ze. “Ik wilde hem geen stempel geven.”

De twijfel sloeg toe
Zouden ze het toch proberen in groep 3? Claudia: “Bij zwemles begon hij pas echt te zwemmen toen hij de bodem niet meer onder zijn voeten voelde. Zou het op school misschien ook zo gaan?” Uiteindelijk besloten ze de gok niet te wagen en de overstap te maken naar Het Hofpark in Apeldoorn. En daar bloeide Fynn op.

“De afgelopen jaren is hij mentaal enorm gegroeid”, zegt Claudia. “Hij kan zich nu veel beter uitdrukken en zijn grenzen aangeven.” Emoties benoemen is soms nog wel lastig. Hij zegt nog bijna dagelijks ‘ik ben boos’, ook als dat niet precies is wat hij voelt, maar hij reageert niet meer explosief. “Ik weet nog dat hij een keer thuiskwam en vertelde dat zijn leerkracht boos was geworden. Fynn had toen rustig gezegd: ‘Ik ga eerst naar oranje, niet meteen naar rood.’ Mooi om te zien dat hij doorhad hoe je dat werkt en de leerkracht advies gaf.”

Alles is nu relaxed
Fynn zit inmiddels in groep 8. De rust in de kleine klas van twaalf leerlingen doet hem goed. Eerder moest hij na aankomst op school een paar minuten buiten de klas wachten om te ‘landen’ vanwege de vele prikkels, maar nu is hij ontspannen en gaat meteen naar binnen. “Alles is relaxed in de klas, mede door de rust en aandacht van het team”, zegt Claudia. “Fynn gaat met plezier naar school.”

Volgend jaar maakt hij de overstap naar het Gentiaan College. Hoewel hij het advies vmbo-t/havo kreeg, kiest Claudia bewust voor vmbo-kader/t. “Fynn is geen boekenkind, maar meer praktisch ingesteld. Met beide richtingen kan hij naar mbo-niveau 3 of 4. En als hij zich gaat vervelen, kan hij altijd nog overstappen. Ik wil liever dat hij succeservaringen opdoet dan dat hij constant op zijn tenen moet lopen.”

Met goede zin naar school
Fynn vertelt zelf: “De nieuwe school was even wennen, maar op de oude school zat ik in een hele drukke klas. Hier is het veel rustiger. In het begin vond ik het spannend, maar nu heb ik zin om naar school te gaan. Vooral gym vind ik leuk. En rekenen. Daar ben ik goed in. Ik krijg vaak moeilijkere sommen dan mijn klasgenoten. Mijn gedrag is ook beter geworden. Vroeger werd ik snel boos. Nu niet meer. Ik vind dit een hele fijne school met leuke leerlingen.”

Claudia straalt als ze over haar zoon praat. “Ik ben trots op hoe hij gegroeid is. Natuurlijk kan ik hem soms nog steeds achter het behang plakken”, zegt ze met een knipoog naar hem, “maar hij is ook ontzettend lief en behulpzaam.” Dat blijkt als Fynn op het schoolplein op een juf afrent om haar een knuffel te geven, iets wat hij volgens Claudia vaak doet.

Leerling met een strik erom
Leerkracht Mathijs weet nog goed hoe Fynn in groep 7 bij hem in de klas kwam. “Eerst dacht ik: oei, is dat die jongen die met stoelen gooit? Maar Fynn heeft hier op school een prachtige leercurve laten zien. Veel leerlingen komen hier gefrustreerd en boos binnen, net als Fynn. Maar het gaat nu heel goed met hem. Ik maak me absoluut geen zorgen over zijn stap naar het Gentiaan College. Hij is echt een voorbeeldige leerling, met een strik erom. Ik ga hem missen.”