Onderwijsprogramma

Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.  

Voorbereid op de toekomst 

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:  

  • Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of voortgezet onderwijs (vo). Deze leerlingen volgen leerroute 4 (praktijkonderwijs), 5 (praktijkonderwijs/vmbo basis), 6 (vmbo kader/tl) of 7 (havo en vwo).  

Verschillende leerroutes 

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiteit van ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden we rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling. 

Letters voor de klassen 

Het Hofpark werkt met letters voor de klassen. Klas HK is de (kleine) kleutergroep (Hofpark Kleuters). De andere klassen heten HA t/m HH. We doen dit omdat leerlingen vaak verschillende niveaus hebben op de verschillende ontwikkelgebieden. 

Onderbouw 

Op Het Hofpark bieden we onderwijs aan leerlingen vanaf 4 jaar. Daar ligt de focus op leren samenspelen, spelen en ervaren. We beginnen met aanbod gericht op ontwikkelen van spraak en taal, motoriek, voor-bereidend rekenen, lezen en schrijven. Ook geven we aandacht aan sociale en emotionele vaardigheden. Dit krijgt een vervolg in groep 3/klas HA. 

Midden- en bovenbouw 

In de midden- en bovenbouw ligt de nadruk op schoolse vakken en sociaal-emotionele ontwikkeling. We volgen hierin de kerndoelen voor het speciaal onderwijs en bieden een onderwijsprogramma dat we afstemmen op het niveau en de behoeften van de leerling. De insteek is dat iedereen het doel kan bereiken. 

Met tussentijdse evaluaties bekijken we of we de doelen halen. In de praktijk betekent dit dat we verschillende werkvormen en vormen van ondersteuning aanbieden, maar altijd met hetzelfde einddoel in gedachten. Zo krijgt elk kind, ongeacht waar het begint, de kans om samen met de rest van de klas de leerdoelen te behalen. Het gaat om het aanpassen van het onderwijs zodat iedereen kan meedoen en succes kan hebben. 

Leren en ontwikkelen 

Om onze leerlingen verder te helpen in hun leergedrag en hen te ondersteunen bij het leren en ontwikkelen, wordt er op Het Hofpark een leerstofjaarklassensysteem gehanteerd. Jaarlijks worden de groepen opnieuw samengesteld. Tot en met groep 6 werken we zoveel mogelijk met een vaste leerroute. Iedereen blijft zoveel mogelijk binnen het basisaanbod van leerroute TL en hoger.  

Om met leerlingen aan hun uitstroombestemming te werken, werken we met verschillende tussendoelen. De leerstof wordt gestructureerd en in overzichtelijke stappen aangeboden. Dat bereiden wij al zo veel mogelijk voor. De leerkracht besteedt aandacht aan de voorwaarden die nodig zijn voor de planning en organisatie, zoals bijvoorbeeld een prikkelarme werkplek. We bieden duidelijkheid over de tijd die leerlingen mogen besteden aan hun taak en de manier waarop de taak moet worden uitgevoerd. Voor het bewaken van de tijd wordt gebruik gemaakt van de timetimer. Ook besteden we structureel aandacht aan leerdoelen op het gebied van uitgestelde aandacht, om hulp vragen (hulprondes die eventueel gevisualiseerd zijn weergegeven), omgaan met feedback en fouten in het werk, controleren van het gemaakte werk en overgangsmomenten. 

Betekenisvol leren 

We werken binnen de school op jaarbasis met vijf thema’s (wereldoriëntatie). Voor elke vakantie bereiden de klassenteams per bouw een thema voor. Bijvoorbeeld ‘Een eigen plek’ of ‘Grote experimenten’. De leerlingen kunnen zelf onderzoek doen en gaan zelf actief aan de slag. Soms gaan we ook op excursie of er komen er externen op bezoek. Het Talentenlab levert hieraan een belangrijke bijdrage. 

Communicatie en hulpmiddelen 

Wij gebruiken duidelijke en positieve taal in de communicatie met onze leerlingen. We zijn respectvol en duidelijk in het uitspreken van positieve verwachtingen en het stellen van duidelijke regels en grenzen. We streven naar een open, transparante communicatie en samenwerking met alle betrokkenen. Dat is gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de leerling.  

Sociale en/of vrije situaties worden structureel voor- en nabesproken. Indien nodig maken we specifieke afspraken. Daarnaast kunnen situaties door de leerkracht worden voorgestructureerd. Dan gaat het over het aantal keuzemogelijkheden, wie, wat, waar, hoe en wanneer). 

Aan het begin van de dag bespreken wij het programma van de dag. Dat doen we met een gevisualiseerd rooster. Dit wordt gedurende de dag meerdere keren herhaald. Iedere activiteit wordt apart geïntroduceerd en afgesloten met behulp van een timetimer en/of een daglijn. Wij spreken kalm en brengen de boodschap zo kort mogelijk. Na iedere boodschap geven wij een bedenktijd van 5 seconden. Tijdens de PAD-lessen en bij de start van de dag, wordt er stil gestaan bij het herkennen en verwoorden van gevoelens en gedachten. Wij maken gebruik van beloningssystemen. 

 

Verder zetten we moderne ICT-middelen in, zoals digiborden, laptops of Chromebooks.